Nu ga ik u wat meer tips geven die belangrijk zijn om
uitstekende klantenrelaties op te bouwen en te handhaven:
·
Zorg ervoor dat u openhartig praat tegen uw
klanten.. Gebruik nooit teveel "vakjargon" en geef altijd
antwoord op elke vraag van de klant, zo gedetailleerd mogelijk. Geef antwoord binnen de 24 uur; stel het
niet uit, anders gaan ze wel naar iemand anders. Ze zijn meestal niet zo trouw.
·
Zorg ervoor dat al uw rekencijfers kloppen. We maken
allemaal fouten, maar u moet ze zoveel mogelijk vermijden. Als het over geld gaat, weet u
dat u er niet wilt uitzien als iemand die meer of minder heeft dan in
werkelijkheid. Dat is erg belangrijk wanneer uw klant contant betaalt. Gebruik een rekenmachine, doe regelmatig
een dubbele controle, en neem altijd wat extra tijd. U hebt nooit graag
te weinig wisselgeld, en uw klanten ook niet.
·
Zorg ervoor dat uw contactinfo beschikbaar is voor
al uw klanten, en dat ze altijd up-to-date is. U moet hen
ook meer dan één manier geven om u te kunnen bereiken. Geef uw telefoonnummer,
faxnummer, e-mail, postadres en uw websiteadres bijvoorbeeld. Dit kunt u allemaal in uw
e-mailhandtekening zetten.
·
Bedankt uw klanten steeds voor hun bestellingen. Maak er een echte dank u van,
niet gewoon een bedankje "langs de neus
weg". Stuur ze een postkaart of een brief na de bestelling, met professionele beleefdheid in uw berichtje of
telefoongesprek. U moet ook al uw contractinformatie toevoegen, want een "dank
u" is de perfecte kans om nauwere relaties op te bouwen met uw klanten/consultants, en om hen
eraan te herinneren dat ze altijd mogen terugkomen. En als de klant "de eerste keer koopt" is het zeker
van belang dat u haar op een of andere manier een bedankje stuurt, om er
zeker van te zijn dat ze later naar u terugkomen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten